Cukřík? It’s a science!

Tento týden navštívila naši knihovnu sympatická mladá lékařka MUDr. Soňa Hamousová, která v rámci projektu Science Café přiblížila nízkosacharidovou stravu (LCHF = Low carb high fat a mnoho dalších, jako jsou třeba Paleo nebo Whole30) a to nejen jako zajímavou dietu, ale především jako skvělý nástroj pro prevenci či zmírnění průběhu nejrůznějších civilizačních chorob. Pod nimi si představte nejen obezitu nebo cukrovku, ale také metabolický syndrom, nealkoholové ztučnění jater, vysoký krevní tlak a další kardiovaskulární onemocnění. Kontrolovaný nebo významně omezený přísun sacharidů může mít i velmi pozitivní vliv na lidský organismus pro osoby trpícími Alzheimerovou či Parkinsonovou chorobou, RS i epilepsií a může i velmi výrazně ovlivnit pacienty s Crohnovou chorobou nebo dalšími metabolickými a autoimunitními chorobami.

Překvapující byla i informace o spotřebě sacharidů v minulosti. Například na počátku 18. století spořádal člověk zhruba 2 kg cukru ročně a koncem století 19. už to bylo více než 18 kg! Podle Agrární komory ČR a ČSÚ se spotřeba (pouze) rafinovaného cukru pro potravinářské účely vyšvihla v roce 2017 až na necelých 35 kg! Jak se s takovou porcí ale naše tělo vyrovnává a proč vlastně spotřeba sacharidů tak mohutně vzrostla?

Doktorka Hamousová přiblížila okolnosti tohoto obřího nárůstu snadno pochopitelným vysvětlením. V době nedostatku potravin (období světových válek) se značně zvýšila produkce konzervovaných a instantních potravin a ty jak známo pro uchování dostatečné trvanlivosti potřebují právě konzervanty a pro spotřebitele bylo nutné těmto výrobkům dodat i dostatek chuti. A tyto látky jsou ve velké míře především sacharidy. V době nadbytku, který zažíváme nyní jsme se ale zpět k základním a průmyslově nezpracovaným potravinám už nevrátili. Brání nám v tom nejen naše vlastní pohodlnost a nedostatek času, ale také něco, co potravinářském průmyslu označujeme za „bliss point potravin“. Tento, v překladu „bod slasti“ při příjmu cukrovinek a jiných průmyslově zpracovaných potravin má za následek aktivaci mozkových buněk, tzv. drah blaženosti, což jsou receptory, které se obvykle aktivují například při konzumaci alkoholu nebo drog. To je právě to, co nám nedovoluje zobnout si jen jediného křupavého slaného brambůrku a jsme schopni spořádat celý pytlík chipsů na jedno posezení.

Pokud tedy do svého těla necháme proudit nadměrné a tedy rozhodně neoptimální množství sacharidů, stáváme se tak časem v podstatě závisláky na cukru a vymanit se z tohoto začarovaného kruhu je nesmírně náročné. Je ale rozhodně nezbytné zamyslet se nad vlastní spotřebou nejen cukrovinek, ale vlastně všech průmyslově zpracovaných potravin, které, ať si to chceme přiznat nebo ne, mají nezanedbatelný vliv na naše zdraví a dokonce i na naši duševní pohodu.

Snížení spotřeby sacharidů je z výše zmíněných důvodů jednoznačně to nejlepší, co pro sebe můžeme udělat. Ale jak na to, když cukr je takřka ve všem, co je k dostání v supermarketech v lákavém blyštivém obalu? Využívejte farmářské trhy s lokální a sezónní nabídkou, nechoďte do obchodu hladoví, napište si seznam a v obchodu se vyhněte středu obchodu, kde jsou konzervované, instantní a balené potraviny. To na začátek!

Podívejte se na obrázek, který znázorňuje nádherně pestrou paletu potravin, které můžete při nízkosacharidové stravě jíst a které dodají vašemu tělu jednoznačně optimální přísun bílkovin a tuků:

LCHF-PYRAMID-ANITA-SUPET

Pro naše čtenáře a zejména pro všechny, kteří na našem pondělním Science Café byli uvádíme i další užitečné odkazy, které zazněly v prezentaci MUDr. Soni Hamousové:

Diet Doctor (v angličtině)

nejen Paleo Snadno (zde najdete mnoho inspirace pro vaření)

LOWCARB INFO (stránky v češtině obsahující informace nejen o tom, jak začít)

DELIKETO (stránky v češtině plné receptů)

Neslazeno (stránky v češtině s obrovským množstvím informací o LCHF a o zdraví!)

Cukr pod kontrolou (stránky o prevenci obezity a diabetu včetně receptů na vaření)

Adresa blogu paní doktorky je Doktorka v ofsajdu a e-mail: sonahamousova@gmail.com,

Ještě jednou děkujeme za návštěvu a velmi obohacující přednášku a snad v budoucnu na viděnou na workshopu o vaření jídel s nízkým obsahem sacharidů. 🙂

Další Science Café se koná už 2. prosince v 17 hodin. Srdečně vás zveme! Podrobnosti o něm se dozvíte zde – FB událost.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

WordPress.com.

Nahoru ↑

%d bloggers like this: